در زمینه Simulink MATLA ، برخی تمرینات در کتابهای بین المللی وجود دارد که در اکثر دانشگاههای جهان تدریس می شود ، که نه تنها از نظر سیمولینک مهم است ، بلکه اثبات دوره ها و مفاهیمی است که در حین آموزش آموزش داده شده است ، برخی تمرینات در کتاب است. “تجزیه و تحلیل ماشین های الکتریکی و نیروگاه ها” نوشته Paul K. Krauss یا Krauss.
ما تصمیم گرفتیم Simulink و تجزیه و تحلیل این نوع تمرینات را هر از گاهی انجام دهیم تا با دیدن این تجزیه و تحلیل ها و داشتن یک پرونده Simulink درک بهتری از ماشین های الکتریکی داشته باشید.
برای شروع ، ما قصد داریم تغییرات دینامیکی بار در موتور شنت DC را که یکی از تمرینات کتاب تجزیه و تحلیل ماشین های الکتریکی و سیستم های محرک است ، شبیه سازی کنیم.

تجزیه و تحلیل طراحی سیمولینک:
برای تجزیه و تحلیل ما به یک موتور DC ، نمایشگر و عناصر ورودی نیاز داریم. همانطور که می دانید ، در سیمولینک MATLA تقریباً همه وسایل نقلیه الکتریکی از قبل به صورت بلوک طراحی شده و آماده به کار هستند ، البته ممکن است این سال پیش بیاید که طراح متلب چگونه این موتور را طراحی و در اختیار شما قرار داده است!
پاسخ این سوال را می توانید در دوره “نظریه پیچیده ماشین های الکتریکی” در مقطع تحصیلات تکمیلی پیدا کنید. هر ماشین الکتریکی را می توان به عنوان مجموعه ای از نمودارهای بلوکی نشان داد.

اطلاعات بیشتر در مورد نمودار بلوکی:
دستگاه DC یا هر ماشین مطمئناً فرمول های زیادی دارد و کار می کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که این معادلات را که معمولاً غیرخطی هستند ، در MATLA با بلوک های جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم و گاهی اوقات خروجی شبیه سازی کنید و در آخر چندین ورودی و خروجی خواهید داشت و دقیقاً یکسان است دستگاه (موتور یا ژنراتور). ) هست یک؛ به طوری که ورودی شما ولتاژ ورودی و خروجی و جریان موتور ؛ گشتاور و سرعت مورد علاقه نخواهد بود!
از آنجا که هدف ما یادگیری است ، ما یک نمودار فشرده کامل ترسیم کردیم که در زیر نیز آمده است.

شبیه سازی تغییرات بار روی موتور dc شنت در matlab

ادامه طراحی:
ورودی ها را به بلوک دیاگرام (موتور DC) و خروجی ها را همانطور که در زیر نشان داده شده به منطقه متصل کنید (نمایشگر نمودار).
1. تحریک جریان اگر
2. ولتاژ آرماتور ea
3. جریان آرماتور Ia
4. دور موتور Wr
5. لحظه بار (برای نظارت بر تغییرات ناگهانی بار) Tl

شبیه سازی تغییرات بار روی موتور dc شنت در matlab

هدف سوال:
ما موتور موازی DC را بدون بار راه اندازی خواهیم کرد و پس از مدتی یک بار ناگهانی (گام) (200N.M) را روی آن اعمال می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی برای موتور می افتد.
اجرای پروژه:
پس از ورود آسان به محیط Simulink MATLA ، باید فایلی را که برای بارگیری در اختیار شما قرار می دهیم بارگیری کرده و سپس بر روی دکمه سبز رنگ “Run” در بالا کلیک کنید.
تصویر ران
نتیجه خروجی:
پس از اتمام شبیه سازی ، روی اسیلوسکوپ در سمت راست دوبار کلیک کنید. اگر نمودار نتیجه و تراز خارج از نمودار نیست ، برای ترتیب آنها فقط از ابزار “Zoom Y-axis axis” استفاده کنید (نماد به صورت دو فلش است)

تحلیل نهایی سیمولینک:

اول ، شرایط شروع بدون بار ؛
جریان آرماتور:
از تصویر حاصل می شود فهمید که موتور در طی فرایند راه اندازی به مقدار زیادی Ia (جریان مسیر آرماتور) نیاز دارد که تقریباً دو برابر حالت عادی کار است. لطفا توجه داشته باشید که موتور استارتر ندارد اما مقاومت آرماتور افزایش یافته است. سرانجام ، به نظر می رسد که جریان شروع منطقی است. در واقعیت یا شبیه سازی ، از یک درایور سطح بالاتر برای کاهش جریان شروع استفاده می شود. در روش ما ، از دست دادن البته زیاد است و بازده نهایی بسیار کم است ، اما به دلیل اینکه هدف آموزش بله ، ما از این وضعیت چشم پوشی خواهیم کرد.
سرعت موتور:
از طرف دیگر ، سرعت Wr در طی فرایند شروع کم است و به تدریج افزایش می یابد ، به این معنی که گشتاور شروع (T) بیشتر است ، که این معمولا یکی از مزایای موتورهای DC است ، به ویژه گشتاور شروع زیاد موتورهای سری DC . در سیستم های حمل و نقل (مترو ، اتوبوس های شهری و …) مورد استفاده قرار گرفته است.

ولتاژ آرماتور:
ولتاژ آرماتور نیز به تدریج از صفر افزایش می یابد ، دقیقاً همان چیزی که ما بدنبال آن هستیم.
جریان تحریک کننده:
جریان تحریک نیز افزایش یافته و به مقدار پایدار خود متمایل می شود.

سپس یک بار ناگهانی اعمال کنید:
در زیر فاصله 3 (از 1 ثانیه در تصویر نتیجه) ، می بینید که موتور از حالت آماده به کار خارج شده و ناگهان بار 200N.M را به آن وارد کرده است. :

سرعت:

هنگام بارگیری ، سرعت تحت تأثیر قرار می گیرد و قطعاً کاهش می یابد ، اما از آنجا که موتورهای DC به طور موازی به هم متصل می شوند و کنترل سرعت خوبی دارند ، همانطور که در شکل نشان داده شده است ، نمی توانیم افت شدید سرعت را در لحظه پس از افت مشاهده کنیم . سرعت کمی افزایش یافت! و در جهت ثبات تلاش کنید. در حقیقت ، هر زمان که به یک سرعت ثابت نیاز داشته باشید و بخواهید موتور DC را انتخاب کنید ، از یک موتور موازی DC استفاده خواهید کرد زیرا می تواند سرعت تقریباً ثابتی را برای شما فراهم کند (ضبط صدا و.).
ولتاژ آرماتور:
به طور طبیعی ، باید شاهد کاهش ولتاژ باشیم ، زیرا سرعت کاهش می یابد و در نهایت بر ولتاژ تأثیر می گذارد. دلیل آن را نیز می توان از معادله ولتاژ مشاهده کرد ، یعنی: e: WLafIf
جریان آرماتور:
موتورهای DC همیشه سعی می کنند به خوبی به تغییرات گشتاور پاسخ دهند ، بنابراین موتور برای پاسخگویی به بار به جریان بیشتری از منبع ورودی احتیاج دارد ، گرچه در این زیر بازه ، حالت شروع را می بینیم (جریان ناگهان زیاد و دوباره کاهش می یابد) به دلیل این نوع بار ثابت جالب است.
جریان تحریک کننده:
در این شبیه سازی ، ثبات نسبی جریان تحریک را مشاهده می کنیم ، اگرچه با تغییر بار جریان تحریک افزایش می یابد ، اما این برای جلب توجه افراد کافی نیست.
در نتیجه:
در این مقاله ، ما حالت گذرا راه اندازی یک موتور موازی DC را با هم نشان داده ایم. از طرف دیگر ، ما پاسخ موتور را تحت بار خارجی بررسی کرده ایم و نتایج همان است که انتظار داشتیم.

دیدگاه بگذارید